- Samorząd
-
Cyfrowy Urząd
- Informacje ogólne
- Akta stanu cywilnego
- Sprawy meldunkowe
- Dowody osobiste
- Działalność gospodarcza
- Gospodarka nieruchomościami
- Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
- Podziały nieruchomości
- Numeracja porządkowa nieruchomości
- Gospodarka leśna
- Ochrona środowiska
- Podatki
- Sprawy mieszkaniowe
- Testament
- Wgląd do archiwum
- Własnoręczność podpisu
- Zezwolenie na alkohol
- Zezwolenie na wycinkę
- Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP)
- Mapy i plany
- Gospodarowanie mieniem gminnym
- Bezpieczeństwo publiczne
- Zarządzanie Kryzysowe i Obrona Cywilna
- Cyberbezpieczeństwo
- Zdrowie i pomoc społeczna
- Oświata
- Ochrona środowiska
- Kultura
- Sport
- Zabytki
- Zasłużeni dla Dukielszczyzny
- Wydawnictwa
- Nagrody, wyróżnienia
- Ogłoszenia i informacje jednostek zewnętrznych
- Organizacje pozarządowe
- Budżet obywatelski
- Koronawirus SARS-CoV-2
- Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
-
Dodatki motywacyjne z budżetu państwa
- Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027
- Program „Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024 – 2027
- Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027
Młodzi naukowcy ze Szkoły Podstawowej w Równem na tropie Ignacego!
W roku szkolnym 2021/22 ruszyła szósta edycja programu edukacyjnego „Być jak Ignacy” organizowanego przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Jego celem jest popularyzacja polskiej nauki, przybliżenie sylwetek wybitnych naukowców, a także poznanie wynalazków, które ułatwiały ludziom życie, a niejednokrotnie zmieniały świat.
W Szkole Podstawowej w Równem do projektu przystąpiło koło naukowe „Fotonafciaki z Rówieńskiej paki”. Tworzy je 7 uczniów z kl. 4 pod opieką Doroty Dołęgowskiej, nauczycielki przyrody. Program wystartował w październiku 2021 r., a podsumowanie działań nastąpi w maju 2022 r. W tegorocznej edycji uczestnicy mają za zadanie rozwiązanie zagadki tajemniczego zniknięcia bohatera programów - Ignacego. By rozwikłać tę tajemnicę, należy ukończyć zadania z ośmiu etapów tematycznych. Wielką pomocą podczas realizacji poszczególnych działań jest interaktywny scenariusz zajęć, który otrzymuje nauczyciel. Zawiera on wiele ciekawych doświadczeń i eksperymentów, gier oraz wartościowych filmów edukacyjnych, które można wykorzystać podczas zajęć. Na koniec każdego modułu opiekun przesyła zdjęcie (raport), będące dokumentacją pracy koła naukowego.
Uczestnicy programu ukończyli już 5 etapów. Pierwszy z nich nosił tytuł „Polarne odkrycia” i dotyczył podróży badawczych. Podczas realizacji drugiego etapu, związanego z „Podniebnymi osiągnięciami”, uczniowie poznali postać Adama Ostaszewskiego, twórcy dwupłatowca. Trzeci etap poświęcony był budowie oraz funkcjonowaniu mózgu człowieka. Nieodkryta przyroda, bioróżnorodność, obserwacja środowiska naturalnego były kolejnymi zagadnieniami poruszanym na zajęciach koła. W lutym 2022 r. uczniowie poznali tajniki wielkich budowli oraz maszyn prostych, wykorzystywanych od starożytności. W marcu rozpoczął się kolejny etap poświęcony zagadnieniom przemijającego czasu, czyli pracy archeologa. Ostatnim punktem będzie poznanie sylwetki i osiągnięć samego Ignacego Łukasiewicza. Realizacja programu kończy się przygotowaniem pracy konkursowej związanej z jednym z etapów. Laureatami konkursu zostaną koła naukowe, które zgromadzą największą liczbę punktów. Na końcową punktację składają się: punkty zdobyte na platformie oraz punkty przyznane przez komisję za pracę konkursową. 15 najlepszych zespołów w obu kategoriach (1-3 i 4-8) otrzyma tytuł Naukowej Szkoły Ignacego, zwycięska szkoła odbierze również nagrodę finansową.
Udział w programie jest dla uczestników wielką przygodą. Wymaga sporo zaangażowania i kreatywnej pracy. Wzbogaca o wiedzę, którą uczniowie mogą wykorzystać na lekcjach. Historie naukowców oraz wynalazków pokazują, jak ważna jest systematyczna praca oraz cierpliwość i wytrwałość w dążeniu do celu. Biografie wybitnych postaci stanowią też doskonałą zachętę do własnego rozwoju. Są dowodem na to, że warto uwierzyć w siebie, we własne siły i możliwości, nie zrażać się porażkami, tylko śmiało realizować swoje pomysły i marzenia, bo jak mówi przysłowie „Do odważnych świat należy”.
D.Dołęgowska